mandag 13. september 2010

Gjeddefiske

Christian Tybring Gjedde publiserte i samarbeid med Kent Andersen 27.8.10 en kronikk via aftenposten i kjent FRP-stil. Her kritiserer FRP-politikerne Gjedde og Andersen APs innvandringspolitikk og forteller om sin bekymring for det de mener er en norsk kultur som er truet av andre kulturer og et flerkulturelt samfunn. Er dette bare et skrik om oppmerksomhet fra FRP, eller er det noe fornuftig i det de sier?

Denne kronikken skapte stor debatt, og 09.09.10 samlet det seg representanter fra AP, SV, Anti-rasistisk Senter, Gjedde selv - og flere andre. Det var heftig debatt rundt innvandringsstrømmen til norge, flerkulturelle klasser og oslos innvandrerdominerte strøk. Det var tydelig at sosialistene var i flertall, og Gjedde sto så godt som alene (bortsett fra et par innlegg) i å beskytte sine kontroversielle meninger. Jeg vil nå drøfte litt rundt noen av debattens deltageres opptreden.

Christian Gjedde - Han er for det første en flink taler og argumenterer bra. Om meningene han er rette eller gale spiller egentlig ingen rolle - han har alltid et godt motargument og svarer godt på spørsmål. Jeg tror han har klart å vekke en del følelser i mange norske folk som mange kanskje er redd for å innrømme for seg selv. Vil det typisk norske forsvinne? Vil vi om tyve år feire idd vi og? Han kritiserer og legger stor vekt på en svak AP-innvandringspolitikk, noe han lykkes godt i. Personlig er jeg for et fargerikt og flerkulturelt norge, men jeg "frykter" at Gjedde her klarer å vekke til live følelser blandt de som ikke er like åpne som meg.

Jan Bøler - Jan Bøler har en klar fordel i denne debatten siden han selv bor i en av oslos innvandrerdominerte bydeler. Dette gjør han mer troverdig, og hans bruk av personlige erfaringer og historier gjør han mere "borgerlig" en Gjedde som bor på vestkanten. Dette tror jeg Jan Bøler tjener på. Han er også dyktig i sin tale, og får ha ordet veldig mye. Han kommer med mange gode argumenter, men jeg savner de virkelig store og avgjørende argumentene og retoriske spørsmålene. De synes jeg Unni Hellan kommer med.

Unni Hellan - Dette er forfatteren bak boken "Fra det flerkulturelle klasserom" og har jobbet 38 år på Fjell skole, som er kjent for sitt kulturelle mangfold. Denne bakgrunnen får henne til å virke som en spesialist på området - samtidig som hun virker borgerlig og mange kan assosiere henne som "the girl next door". Når hun topper dette med en rekke god argumentasjon og den treffende historien om "Ali", gjorde hun i mine øyne debattens beste prestasjon - og er sammen med Jan Bøler og representanten fra Anti-rasistisk senter de som har mest rett. Men Unni var den mest troverdige og mest kvalifiserte taler.

Kronikken "Nøkkelen til det norske" av Shazia Sarwar er et eksempel fra virkeligheten som hadde passet veldig godt inn i denne debatten. Her kritiserer hun også hvordan innvandrere og norske barn med flerkulturell bakgrunn blir behandlet i det norske skolesystemet. Hvem får egentlig lov til å være norsk?

1 kommentar:

  1. Hei Martin! Dette blogginnlegget synes jeg var veldig bra. Det er ryddig og du skriver bra. Du gir utrykk i dette innlegget for at du har sterke meninger, og det liker jeg svært godt. Lykke til vidre med bloggingen.

    SvarSlett